Thursday, January 28, 2010

Pelayaran... ketentuan atau pemilihan..

Gemersik suara azan yang berirama merdu mengejutkan perjalanan mimpiku yang seperti tiada erti. Aku bersyukur sekali lagi kerana aku dipilih daripada berjuta-juta hambanya yang masih khusyuk merapatkan kelopak mata untuk berjalan ke rumahNya.

Aku sebenarnya baru bangun. Baru bangun dari mimpi kehidupan yang menyesatkan aku sejak dari mula aku dilahirkan, dan kini aku baru tersedar bahawa ketenangan ada disitu.. ketenanganku ada disitu.. ditempat yang mana tidak ramai antara umat yang melabel diri mereka muslim ingin kisitu andai tiada hajat yang betul2 dihajati… pernah dahulu aku ketika aku asyik dalam bahtera dunia lalu dihidangkan dengan pelbagai makanan dan hiburan bersama-sama nakhoda-nakhoda lain, aku terfikir adakah ALLAH masih menyayangi aku?? Hingga kadang2 aku seperti aku pelakon yang tersilap membawa karakter yang betul atau inilah skrip kehidupan untukku yang sebenar??

Namun ketika aku semakin hanyut, aku terlihat pendayung bergerak kearahku.. Nampaknya aku perlu memilih.. setelah cuba berfikir secara logik dan rasional, aku memilih untuk mengambil pendayung itu.. kemanakah aku perlu mendayung? Ketimur? Barat? Utara? atau selatan? Akhirnya aku tersenyum… dayunglah kemana sahaja Dengan Nama Allah Yang maha Pemurah Dan Maha Penyayang..

Alhamdulillah… akhirnya baru aku sedar bahawa dalam hidup ini kita perlu memilih.. tiada erti kata ‘ sudah nasib, nak buat macam mana??’ kerana masakan hati akan bergolak andai tiada nafsu disisi bukan? Namun untuk kekal dalam pelayaran yang jarang ditempuhi serta dipenuhi cabaran yang diluar akal pemikiran, tiang dan layar utama perlulah sentiasa dijaga dan diluruskan.. tanpa tiang utama yang kukuh serta layar yang betul2 kuat, sungguh mudah untuk kita kembali hanyut bersama bahtera…. Haih… kadangkala kita mengeluh… kerana cabaran yang menjenguk… tidak mengapa.. kerana Allah pastinya ingin sekali menguji hamba-hambaNya yang betul2 sungguh keranaNya… tidak perlu begitu extremist mahupun begitu pasif dalam perjuangan kita kerana Allah knows……

1 comment: